Zastanawiacie się jak wygląda proces kredytowy? Od czego zacząć i jak sprawdzić zdolność kredytową? Wybraliście nieruchomość i co dalej? Na wszystkie pytania odpowiedzi znajdziecie poniżej. Dziś, przy współpracy z moim doradcą kredytowym, opisałam Wam cały proces w dziesięciu punktach.
- Pierwsze spotkanie. Podczas rozmowy doradca kredytowy poznaje Wasze potrzeby, zbiera informacje o finansach osobistych i dokonuje kalkulacji zdolności kredytowej. Ponadto otrzymacie symulacje kosztów, wysokość rat oraz innych parametrów kredytu.
- Znaleźliście nieruchomość. Razem z doradcą wybieracie trzy najlepsze dla siebie banki, do których zostaną złożone wnioski o kredyt. Na tym spotkaniu dostajecie dalszy plan działania i dokumenty do uzupełnienia przez pracodawcę.
- Dokumenty od pracodawcy gotowe. Na tym spotkaniu podpisujecie przygotowane przez doradcę wnioski kredytowe. Ekspert składa wnioski, koordynuje cały proces, jest w stałym kontakcie z bankami i pośrednikiem nieruchomości.
- Jest wstępna decyzja. Niektóre banki w tym czasie wymagają zlecenia wyceny nieruchomości lub dostarczenia do banku gotowego, prywatnie zleconego, operatu szacunkowego. W tym momencie warto także już zdecydować, który z trzech banków, będzie tym docelowym, z którym będziecie chcieli podpisać umowę.
- Jest ostateczna decyzja. Doradca omawia z Wami umowę, wyjaśnia warunki jakie trzeba spełnić, żeby uruchomić kredyt oraz ustala termin w banku na podpisanie umowy.
- Podpisanie umowy o kredyt hipoteczny w banku. Na spotkaniu, ekspert razem z pracownikiem banku jeszcze raz omawia umowę i instruuje Was jakie są następne kroki.
- Podpisanie aktu notarialnego. Do notariusza należy zabrać wszystkie dokumenty jakie otrzymaliście z banku. Po podpisaniu aktu notarialnego dokonujecie przelewu pozostałej części wkładu własnego na rachunek bankowy zbywcy oraz ubezpieczacie nieruchomość.
- Wypłata kredytu. Po podpisaniu aktu udajecie się do banku celem podpisania dyspozycji wypłaty kredytu. Na spotkanie należy zabrać akt notarialny, potwierdzenie przelewu wkładu własnego oraz polisę ubezpieczeniową z cesją na bank.
- Końcowe zobowiązania wobec banku. W ciągu kilku miesięcy od podpisania aktu otrzymacie z sądu informacje o tym, że zostaliście wpisani do księgi wieczystej jako właściciele nieruchomości oraz o wpisie hipoteki w dziale czwartym. Zawiadomienie to należy dostarczyć do banku. Należy także pamiętać o dodatkowych wymogach, które nałożył bank, na przykład o regularnych wpływach na konto w określonej kwocie.
- Spłata kredytu. Jeśli spłacicie kredyt należy udać się do banku po odpowiednie dokumenty pozwalające na wykreślenie hipoteki. Następnie należy złożyć wniosek w sądzie o wykreślenie hipoteki i załączyć dokumenty z banku.
To tylko tak skomplikowanie wygląda ;) Pamiętajcie, że na każdym etapie doradca kredytowy służy pomocą i radą. Jesteście w stałym kontakcie i na bieżąco informowani na jakim etapie jest Wasz kredyt. Jeśli chcecie umówić się na pierwsze, niezobowiązujące spotkanie skontaktujcie ze mną.